Warsztaty: Trudne sytuacje na lekcji – jak sobie z nimi radzić?
ADRESAT
Nauczyciele i katecheci wszystkich poziomów nauczania
KORZYŚCI UCZESTNIKA
– Poszerzysz wiedzę na temat skutecznych sposobów interwencji wychowawczej podczas różnych typów trudnych sytuacji na lekcji.
– Rozwiniesz umiejętność przeprowadzenia interwencji wychowawczej podczas różnych typów trudnych sytuacji na lekcji.
PROGRAM WARSZTATU
Część I
Uczestnicy pracują nad sposobami interwencji wychowawczej w sytuacji agresji słownej uczniów między sobą. Podstawą pracy są opisy sytuacji, w których takie zachowania uczniowskie miały miejsce.
Część II
Uczestnicy pracują nad sposobami interwencji wychowawczej w sytuacji agresji słownej uczniów wobec nauczycieli. Podstawą pracy są opisy sytuacji, w których takie zachowania uczniowskie miały miejsce.
Część III
Prowadzący prowadzi wykład na temat ochrony prawnej, jaka przysługuje nauczycielom w sytuacji agresji słownej lub fizycznej ze strony uczniów. Wykład składa się z trzech części: ochrona nauczyciela w świetle przepisów prawa, konkretne przypadki zastosowania (lub nie) ochrony prawnej nauczycieli, zasady wykorzystania ochrony prawnej nauczycieli.
Część IV
Podsumowanie pracy i wnioski.
WARIANTY WARSZTATU
Podczas warsztatu mogą być podjęte takie tematy jak: lekceważenie nauczyciela, chaos w klasie, wygłupy.
PUBLIKACJE ZWIĄZANE Z WARSZTATEM
Zachowania przeciw rówieśnikom, seria wydawnicza: Interwencja wychowawcza w szkole, red. Z. Barciński, Wyd. NATAN (w przygotowaniu, wydanie jest planowane w 2018 roku)
CZAS
10 lub 15 godzin dydaktycznych
AUTOR
Zbigniew Barciński
Pedagog i teolog. Autor programów szkoleń warsztatowych i publikacji metodycznych. Przez wiele lat stały współpracownik miesięcznika „Katecheta”. Trener Stowarzyszenia Pedagogów NATAN. Przeprowadził kilkaset szkoleń dla katechetów i nauczycieli (w Polsce, Ukrainie, Rosji, Litwie, Białorusi).