Warsztaty: Porządek na lekcji
(Porządek na katechezie)
ADRESAT
Nauczyciele i katecheci wszystkich poziomów nauczania
KORZYŚCI UCZESTNIKA
– Poszerzysz wiedzę na temat skutecznych sposobów wprowadzania porządku na lekcji.
– Rozwiniesz umiejętność systemowego wprowadzania porządku na lekcji.
– Rozwiniesz umiejętność reagowania na zakłócenia porządku na lekcji.
– Poznasz doświadczenia innych osób związane z tą tematyką.
PROGRAM WARSZTATU
Część I
Uczestnicy porządkują swoją wiedzę na temat zachowań uczniowskich, które burzą porządek na lekcji. Pracują m.in. nad typologią takich zachowań.
Część II
Uczestnicy pracują nad całościową strategią wprowadzania porządku na lekcji. Zakończeniem tej części pracy jest wykład prowadzącego połączony z pracą w małych grupach.
Część III
Uczestnicy pracują nad metodyką prowadzenia przez nauczyciela rozmów indywidualnych z uczniami zakłócającymi porządek w klasie.
Część IV
Uczestnicy pracują nad metodyką reagowania przez nauczyciela na presję wywieraną na niego przez grupę uczniów w sytuacji chaosu klasowego.
Część V
Podsumowanie pracy i wnioski.
WARIANTY WARSZTATU
1. Porządek na lekcji – warsztat adresowany do wszystkich nauczycieli
2. Porządek na katechezie – warsztat uwzględniający specyfikę katechezy
PUBLIKACJE ZWIĄZANE Z WARSZTATEM
CZAS
10 lub 15 godzin dydaktycznych
AUTOR
Zbigniew Barciński
Pedagog i teolog. Autor programów szkoleń warsztatowych i publikacji metodycznych. Przez wiele lat stały współpracownik miesięcznika „Katecheta”. Trener Stowarzyszenia Pedagogów NATAN. Przeprowadził kilkaset szkoleń dla katechetów i nauczycieli (w Polsce, Ukrainie, Rosji, Litwie, Białorusi).